De werelden van IT en romanschrijven lijken mijlenver uit elkaar te liggen. Toch is IT-ondernemer Kristian de Lange bezig met het afronden van zijn manuscript. Inderdaad, een roman. Creatief schrijven zit hem in het bloed, maar het verdween gedurende zijn loopbaan in het bedrijfsleven naar de achtergrond, of zoals hij zelf zegt ‘onder een deken van zakelijkheid en andere dingen die je creativiteit temperen’.
Hij schreef wel projectvoorstellen voor klanten, bedrijfsplannen en andere zakelijke stukken, maar geen verhalen meer zoals vroeger. Hoe er nu dan toch bijna een roman op zijn naam staat, vertelt hij graag in een gesprek over zijn reis als ondernemer, met diepe dalen en een bijzondere ontmoeting.
Van manager naar ondernemer
“De rode draad in mijn loopbaan is de ontwikkeling van technologiebedrijven. Bij DOCdata maakte ik de opkomst en neergang van de cd-business mee, en daarna de opkomst van e-commerce met Bol.com als één van de eerste klanten. Na een overstap naar de IT-sector, startte ik in 2008 mijn eigen bedrijf Thysia, een Microsoft-partner die bedrijven helpt bij online samenwerking en procesinnovatie.
Na een snelle groei in de startupfase, kwam de klad erin. Als gevolg van de kredietcrisis kwam de investeringsbereidheid van bedrijven op een dieptepunt. Omdat wij nog geen vet op onze botten hadden, betekende dat bijna het einde. We stonden aan de rand van de afgrond.”
Herontdekking oude liefde
Met een reorganisatie en herfinanciering weet Kristian een faillissement te voorkomen. Daarna volgt een zoektocht naar manieren om het bedrijf weer te laten groeien. Via de investeerder die toen in het bedrijf zat ontmoet hij Rainier , filosoof en succesvol ondernemer. “Hij maakte mij bewust van een cruciaal inzicht, namelijk dat een bedrijf alleen verder komt als de ondernemer zich ontwikkelt. Uit de gesprekken groeide zo’n hechte band dat Rainier mijn mentor werd. In 2016 stapte hij zelfs in als mijn compagnon bij Thysia.”
Via een coach die Kristian begeleidt bij zijn persoonlijke ontwikkeling, komt ook het schrijven op zijn pad. “Ze stelde voor om van onze gesprekken een verslag te schrijven, dan zou het beter beklijven. Na een aantal verslagen vroeg ze me ‘Heb jij eigenlijk wel door hoe goed jij schrijft? Wil je daar niet meer mee doen?’ Dat wakkerde het oude vlammetje opnieuw aan. Ik wilde er inderdaad wel meer mee doen en begon na te denken over een boek over mijn reis als ondernemer. Maar dan geen standaard business- of managementboek, maar een boek dat ik zelf ook zou willen lezen.”
Met Thysia zitten Kristian en Rainier weer in de lift. Ze leiden samen het bedrijf dat inmiddels weer is gegroeid en uitgebreid: voor hen reden om hun toekomst bij het bedrijf te herzien. De eerste gesprekken om Thysia te verkopen hebben al plaatsgevonden, als in 2020 de coronapandemie uitbreekt. Overnameplannen worden stilgelegd en de aandacht gaat naar Thysia door de crisis loodsen. Daarnaast begint Kristian die zomer aan zijn boek, niet wetende welke wending zijn ondernemersreis zal nemen.
“Gelukkig bleken de sterke relaties met onze klanten voldoende om door de crisis heen te komen. Thysia had een stevige basis, waardoor we de overnamegesprekken weer konden opstarten en ons bedrijf eind 2021 aan Eshgro hebben verkocht, een bekende naam in de branche. Om de overname zo soepel mogelijk te laten verlopen, ben ik zelf meegegaan naar Eshgro, waar ik tot dit voorjaar aan boord ben gebleven als commercieel directeur. Inmiddels werk ik aan de afronding van mijn boek en oriënteer ik me op het investeren in andere ICT-ondernemingen.”
Waarom dit boek?
“Dit boek is opgedragen aan de mensen om mij heen: mijn vrouw die mij altijd heeft aangemoedigd en gesteund bij het starten van mijn eigen onderneming. Maar ook Rainier, die me de belangrijkste levensles leerde: als je met je bedrijf niet verder komt, ben je zelf ook ergens vastgelopen. De groei van je bedrijf en je persoonlijke ontwikkeling zijn één op één met elkaar verbonden.
Het boek is bedoeld voor iedereen met interesse in ondernemen en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast vind ik het belangrijk dat er in Nederland meer dan twee miljoen mkb-ondernemers zijn. Het mkb is de motor van onze economie, en toch gaan de meeste businessboeken over de corporate wereld of over bekende CEO’s. Ik miste nog een boek dat van binnenuit beschrijft waar je tegenaan loopt als ondernemer van een kleiner bedrijf. Het leek mij waardevol om mijn ervaringen te delen over vallen, opstaan en weer doorgaan, zonder adviezen te geven. Bovendien wilde ik dat op een toegankelijke manier doen, met een boek dat vlot leest en dat je aanzet tot bewuster nadenken over je eigen bedrijf en je persoonlijke ontwikkeling. Want die zijn één op één met elkaar verbonden.
Als ondernemer wilde ik altijd een mooi bedrijf opbouwen, maar wel in een team. De samenwerking met mijn compagnon en de rest van het team was voor mij het belangrijkst in mijn werk. Schrijven is meer solistisch, maar – net als bij ondernemen – creëer je iets dat er nog niet is. Dat vraagt veel toewijding om het tot een goed einde te brengen. Toen ik er drie jaar geleden aan begon deed ik het naast mijn werk, maar ik merkte dat het mijn creatieve mind ontwikkelde en dat kwam ook weer terug in mijn bedrijf. Ik kreeg andere ideeën en kon situaties met een andere blik bekijken.”
Spotify
Kristian wil met zijn boek vooral inspireren door zijn ervaringen te delen; de persoonlijke insteek is voor hem belangrijk. “Ik wil niemand vertellen ‘hoe het moet’. De gebeurtenissen vertellen het verhaal. De lezer kan daar zelf uithalen wat hij of zij wil. Mijn passie voor muziek komt er overigens ook in terug. Elk hoofdstuk opent met een regel uit een muzieknummer die past bij het hoofdstuk. Ik wil alle nummers die in het boek aan bod komen samen met mijn boek uitbrengen als Spotify-playlist. Een vriend zei me dat de combinatie van tekst en muziek maakt dat het boek leest als een roadtrip. Dat vond ik mooi, het gaat tenslotte over de reis van een ondernemer.”
Het manuscript draagt de werktitel ‘Draai Om’. In het Engels wordt turn around gebruikt als term voor het omkeren van een (bedrijfs)situatie. Met ‘Draai Om’ wil Kristian ondernemers aanmoedigen om te draaien en naar zichzelf te kijken, om zo met een nieuwe blik de onderneming om te kunnen leiden. Naar verwachting ligt zijn verhaal in het voorjaar van 2024 in de boekwinkels. Kristian wil met de opbrengst ondernemers in ontwikkelingslanden steunen die hulp nodig hebben bij het opzetten van hun bedrijf.
Wil je contact opnemen met Kristian de Lange? Je vindt zijn gegevens op zijn LinkedIn profiel.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)